Stappenplan

Stap 1

Wees er zeker van dat je wilt stoppen met roken. Smooff Stop Met Roken is geen wondermiddel waarbij je van de één op de andere dag geen behoefte meer hebt om te roken. Je moet het echt zelf willen. Alleen dan maak je kans om voorgoed te stoppen met roken.

Stoppen met roken vereist wilskracht en uithoudingsvermogen, omdat je tijdens het proces met ontwenningsverschijnselen te maken kunt krijgen. Hierbij valt te denken aan somberheid, slecht slapen, prikkelbaarheid, frustratie, angst, concentratieproblemen, gevoel van onrust en meer eetlust. Maak met jezelf de afspraak dat obstakels tijdens het proces overwonnen moeten worden.

Stap 2

Na aankoop van Smooff Stop Met Roken ga je je voorbereiden op het proces om van het roken af te komen. De juiste motivatie bepaalt je succes. Je weet dat je besluit om met roken te stoppen helemaal jouw eigen besluit is en dat je het diep van binnen wilt. Je bent je volledig bewust van de reden voor je stoppen met roken en je bent tot de conclusie gekomen dat de voordelen van het stoppen groter dan de nadelen zijn.

Bij het Smooff stoppen-met-roken-programma krijg je een persoonlijke motivatiekaart “IK STOP MET ROKEN”. Schrijf op deze kaart de 5 belangrijkste voordelen die het stoppen met roken voor jou oplevert, en gebruik de kaart actief. Dat wil zeggen, op momenten dat je het moeilijk hebt pak je de kaart erbij om jezelf er weer even aan te herinneren waarom je wilt stoppen met roken.

Stap 3

Begin met Smooff Stop Met Roken als je er mentaal klaar voor bent. Bepaal voor jezelf op welke dag je gaat beginnen met de filters en zodoende op welke dag, 28 dagen later, je gaat proberen definitief te stoppen met roken. Gebruik hiervoor eveneens de motivatiekaart waarop ook een agenda is aangegeven. Hier vul je bovenaan je geplande “stop-met-roken-dag” in. Gebruik de Smooff-filters nummer 1-4 in de juiste volgorde die stapsgewijs iedere week je nicotine en rook inname verminderen van 78% in de eerste week tot 14% in de laatste week. Eventueel kun je ook het mondstuk op de filters zetten als je dit prettig vindt, dit is niet vereist voor een goede werking van de filters. Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van alcohol.

Aan de hand van de Smooff Stop Met Roken handleiding volg je het stoppen-met-roken-programma waarbij je iedere week van filter veranderd. Lees dagelijks je motivatiekaart door met de redenen waarom je wilt stoppen en het beknopte plan van aanpak. Vergeet jezelf niet te belonen en streep iedere dag dat je de filters gebruikt af op je motivatiekaart. De geplande stopdatum komt steeds beter in zicht! Lees ook geregeld de handleiding met tips om je te helpen het programma succesvol te doorlopen.

Stap 4

De 28 dagen zijn voorbij, je gaat nu definitief proberen te stoppen met roken, gefeliciteerd!

Verwijder meteen alle voorwerpen die je aan roken doen denken, bijvoorbeeld sigaretten en asbakken. Geef jezelf een beloning omdat je gestopt bent met roken. Schrijf op wat je wilt doen in de situaties waarin je gewend bent een sigaret aan te steken. Dan ben je voorbereid wanneer de gewoonte weer de overhand dreigt te nemen. Je kunt bijvoorbeeld de filterhouder tussen je vingers nemen.

Schrijf ook op wat je allemaal in plaats van roken kunt doen als je plotseling zin in een sigaret krijgt. Wees lichamelijk actief. De eerste dagen na het gestopt zijn met roken zijn de zwaarste. Je zult zin in een sigaret krijgen, maar onthoud dat dit verlangen weer verdwijnt en in de loop der tijd minder wordt. Denk eraan dat je lichaam elke dag gezonder wordt. Verleid jezelf er niet toe om zelfs maar één sigaret te roken. Eén sigaret kan voldoende zijn om het roken te hervatten. Leef van dag tot dag en vergeet niet jezelf complimenten te geven en elke dag trots op jezelf te zijn, omdat je een nieuw, rookvrij leven hebt gekregen.